Filosofie

Binnenmilieu en productiviteit: eindelijk harde cijfers

De kwaliteit van het binnenmilieu bij bedrijven en instellingen wordt voor een groot deel bepaald door de luchtkwaliteit. Al tientallen jaren bestaat het vermoeden dat er een relatie is tussen een goed binnenmilieu en de productiviteit van medewerkers.

Wetenschappelijk onderzoek heeft het verband tussen de lucht die je inademt en productiviteit nu ook aangetoond: een goede kwaliteit van het binnenklimaat verhoogt de productiviteit van werknemers tot wel 15%. De indirecte boodschap: investeren in kwalitatief goede installaties en gebouwtechnieken verdient zichzelf dubbel en dwars terug. Natural Mood Makers draagt op een natuurlijke wijze bij aan het verbeteren van de luchtkwaliteit door natuurlijke geurolie in te zetten.     


Natural Mood Makers is niet per definitie leverancier van geuren. Dat klinkt misschien een beetje vreemd. We leggen het even uit. De focus bij Natural Mood Makers ligt op het ondersteunen van bedrijven, winkels, instellingen en horeca op het gebied van verbetering van de luchtkwaliteit. Etherische geur oliën doden namelijk bacteriën in de lucht. Hierdoor daalt het ziekteverzuim drastisch.

De prettige geur is uiteraard wel een bijkomend voordeel waardoor de sfeer naar wens beïnvloed kan worden. Natuurlijke geuren hebben namelijk een directe invloed op het limbisch systeem in de hersenen en daarmee ook op hoe we ons voelen. Terwijl synthetische geurstoffen hooguit prettige associaties opwekken, kunnen zuivere etherische oliën een aantoonbaar positief effect hebben op de gezondheid: wanneer 'de juiste geur' in de lucht hangt en deze ook nog met zorg is gedoseerd, voelen we ons goed. Daarom hebben wij ervoor gekozen de etherische geur oliën van Primavera in te zetten. Deze topproducten voldoen op een uitstekende wijze aan de hoge eisen die wij eraan stellen. Hierbij een korte (Duitstalige) impressie van Primavera:

Aroma's intrigeren onze zintuigen. Afhankelijk van de plant en het aromaprofiel kan de geurkeuze worden afgestemd op het gewenste doel. Stimulerende aroma's, zoals rozemarijn, pepermunt, hysop, lemongrass en ijzerhard, houden ons waakzaam: we kunnen onze werkzaamheden secuur en alert uitvoeren en kunnen ons langer concentreren. Ontspannende geuren als lavendel, sinaasappel en mandarijn harmoniseren en maken het gemakkelijker van stress af te komen. Het relaxeffect wordt bovendien positief ondersteund, doordat het wisselspel tussen inspanning en ontspanning efficiënter functioneert. Zonnig-sprankelende hoofdnoten als sinaasappel, limoen en citroen brengen het zuiden in huis, maken ons vrolijk en werken motiverend.

Uit onderzoek van TNO blijkt dat werkgevers die investeren in de vitaliteit van hun personeel specifieke wensen hebben v.w.b. de resultaten van deze investeringen. Natuurlijke geur draagt bij aan het realiseren van vitalere medewerkers, waardoor de doelstellingen gemakkelijker behaald worden.

Bij het samenstellen van alle geurcomposities voor de zakelijke markt maakt Natural Mood Makers gebruik van deze van ouds bekende aromatherapeutische inzichten. Ook de dosering is van essentieel belang: "Minder is meer" luidt het advies van Natural Mood Makers. De verschillende mechanismen die bij de aromatisering van ruimten een rol spelen en elkaar wederzijds beïnvloeden, moeten voor de implementatie van geurmarketing uitvoerig en duidelijk in kaart worden gebracht. Als dat gebeurt, zal een natuurlijke aromatisering, die op de juiste manier wordt toegepast, onze klant precies opleveren wat die ervan mag verwachten.

Wie echter onprofessioneel omgaat met geurstoffen van twijfelachtige oorsprong of zijn toevlucht neemt tot synthetische geurstoffen, loopt een groot risico bedrogen uit te komen. Synthetische geurstoffen zijn namelijk lipofiel (= 'vetminnend') en kunnen zich dus vastzetten in vetweefsel. Dat wordt ook bevestigd door medici en aromadeskundigen. Bovendien wordt onder het motto "hoe meer hoe beter" – precies het tegendeel bereikt van wat men eigenlijk wil. Het gevolg is hoofdpijn, misselijkheid en ademhalingsklachten. En helaas worden ook negatieve geurervaringen opgeslagen in ons limbisch systeem... Als geurmarketing echter professioneel, serieus en met knowhow wordt toegepast, kan er veel goeds mee worden bereikt.